Cvičte bez pohybu alebo o účinkoch izometrického tréningu

Izometrické cvičenia

Vo svete športu nie je nič jednoduchšie ako izometrický tréning. Nepotrebujeme žiadne vybavenie ani športové oblečenie. Môžeme ho vykonávať v každej pozícii, kedykoľvek a kdekoľvek. Efekt? Vyššia výdrž a správna štruktúra svalov.

Izometrické cvičenia

Izometrické cvičenia nie sú ničím iným ako napínaním svalov bez zmeny ich dĺžky. V praxi sa jedná o to, že cvičíme svalstvo bez pohybu – samotný odpor vyvíjaný na svaly stačí na dosiahnutie požadovaných účinkov.

Príklad.
Opierame sa rukami o stenu a napíname svaly ramien tak, ako by sme ju chceli presunúť. Nepohybujeme sa však pri tom, pretože nám v tom bráni stena. Všetko úsilie spočíva iba v napätí svalov. Svaly by sme mali striedavo napínať a uvoľňovať – v niekoľkých sériách, opakujúcich sa niekoľkokrát.
Vyššie uvedené cvičenia rozvíjajú svaly ramien a hrude, ale izometrickou gymnastikou môžeme pracovať nad akoukoľvek časťou svalstva. Izometrické kontrakcie, na ktorých je založená táto forma úsilia, sú stálym prvkom výcviku pre profesionálnych športovcov. Sú tiež základom rehabilitačných cvičení, predchádzajú chybám postavy a prinášajú úľavu od bolesti počas pôrodu. Okrem toho ale prinášajú vynikajúce výsledky pri budovaní svalov a tvarovaní tela – telo sa vďaka nim stáva silnejšie a štíhlejšie.

Izometrické cvičenia

Izometrický tréning a budovanie svalov

Izometrický výcvik nijako nebráni iným formám fyzickej aktivity. Naopak – môže sa ho vykonávať aj ako súčasť rozcvičky pred iným silovým tréningom alebo ako “prídavok” po zakončenom klasickom cvičení. Správne vykonané kontrakcie spôsobujú, že tvorba svalov prebieha efektívnejšie a účinnejšie. Jeden izometrický tréning môže zahŕňať rôzne cviky posilňujúce rovnaké časti svalstva. Môžeme ho vykonávať v stoji, sede alebo ľahu. Napínanie svalov dopĺňame o stiskanie päsťou, pokusmi niečo roztrhnúť alebo odtlačiť, alebo udržanie tela v jednej polohe (napr. stolička).
Toto úsilie, hoci statické, a nie príliš únavné, pomáha reálne posilniť svaly a podporuje ich rast. Počas cvičenia by sme mali pamätať o dýchaní. Počas kontrakcie sa nám často v prirodzenom reflexu stáva, že zadržiavame dych – tu však musí byť práca podporovaná pravidelným, správnym dýchaním. Samotný tréning môže byť krátky. Jednotlivé Izometrické kontrakcie by mali trvať 3-6 sekúnd.

Sending
User Rating 5 (1 vote)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* Potrebný súhlas

*

Akceptovať